‘Ken je bedrijf voordat je aan sales begint, leerde ik’

“Ik ben Marjo van der Heijde (60) uit Heesch. Met Conkoers Coaching begeleid ik teams en individuen binnen organisaties onder andere bij verandertrajecten. Dat doe ik bijvoorbeeld in de zorg, het onderwijs en op HR-afdelingen. Daarnaast coach ik particulieren die zicht willen krijgen op wat belangrijk voor hen is en help ik ze bij het overwinnen van belemmeringen.

De maatschappij verandert in hoog tempo en organisaties vernieuwen als reactie hierop continu. Medewerkers hebben dus minder rust dan vroeger. Van hen wordt verwacht dat ze zich aanpassen en continu flexibel zijn. Dat kan heel moeilijk zijn: als je al los kunt laten wat vertrouwd was, kom je terecht in een fase waarin je niet goed weet wat te doen. Daarna vind je pas een nieuwe manier van werken. Veel veranderprocessen stranden dan ook vanwege een gebrek aan aandacht voor dit psychologische, menselijke aspect. Voordat je deze processen in gang zet, moet je hierbij stil staan.

Het menselijke aspect
Als coach heb ik zowel aandacht voor dit menselijke aspect als voor de werkprocessen. Het grote belang hiervan werd me duidelijk gedurende mijn veertig jaar ervaring in verschillende functies (onder andere bestuurlijk) en tijdens mijn opleidingstraject tot coach. Deze aanpak breng ik nu inmiddels 2,5 jaar in de praktijk als zelfstandige. Zo haal ik de weerstand binnen teams weg. Vervolgens laat ik mensen en hun werk tot bloei komen door te kijken naar aspecten als samenwerking en eigen verantwoordelijkheid binnen de totale organisatie – van werkvloer tot aan directie. Want alles is met elkaar verbonden en reageert op elkaar. Een sterk sturende directeur kan de eigen verantwoordelijkheid bij medewerkers wegnemen. Een klaagcultuur is dan veelal het gevolg.

Als de samenwerking goed is, kan iedereen zijn aandacht vestigen op de inhoud van het werk, waardoor die floreert. Prominent aanwezige en stille medewerkers, slechts het uiten van meningen in plaats van dialoog: het zijn zaken die de samenwerking belemmeren. Vaak zijn we ons hier niet van bewust. Ik breng dit ter sprake: wat gebeurt hier? Het is prachtig als er hierdoor draagvlak ontstaat voor een veranderingstraject. Zo’n traject kan intensief zijn: Bijvoorbeeld als je bij de GGZ altijd in een groep hebt gewerkt en je moet nu overstappen naar gezinssituaties, past dat dan wel bij je?

De kritische vragen van mijn coach leidden tot aanscherpen en vooral heel veel schrappen.

Klein maken
Ik klopte aan bij Starters Succes omdat ik wilde leren netwerken. Ik had daar geen ervaring mee, want ik heb altijd in loondienst gewerkt. Het voelde onwennig om mezelf onder de aandacht te brengen. Coach Paul van Teeffelen heeft me enorm geholpen. Maak het klein, zei hij: wat doe je? Waarom doe je het? En waarom moeten klanten bij jou zijn? Zijn kritische vragen leidden tot aanscherpen en vooral heel veel schrappen. Durf keuzes te maken – in je doelgroep, in wat je doet. Durf te benoemen, vervolgde Paul. Zo maak ik nu het onderscheid tussen werkprocessen en het menselijke aspect expliciet. Ik weet dus goed waar mijn kracht ligt. Dat helpt me bij het vertellen van mijn verhaal en, vervolgens, bij sales. Dit verband tussen bekendheid en sales is belangrijk, leerde ik, want naamsbekendheid is de eerste fase van sales. Ik weet nu beter hoe me te profileren en onderscheiden op netwerkbijeenkomsten en hoe ik LinkedIn effectief kan inzetten.

In aanvulling op de ondersteuning heeft Bizztopia me veel gebracht. Gewoon beginnen met ondernemen, workshops bijwonen, mensen leren kennen. Door het ondernemen voel ik de passie voor mijn vak nog beter en heb ik de diepere kern gevonden waarom ik coaching zo belangrijk vind: als het lukt jezelf open te stellen, kun je veel leren. Dat weet ik ook doordat ik ervaringsdeskundige ben. Dit hoop ik over te brengen op mijn klanten, net als de overtuiging dat we het psychologische aspect in veranderprocessen niet moeten vergeten en dat coaching júist relevant is als de hakken bij organisaties nog niet in het zand staan. Dan kun je de weerstand binnen teams voor zijn. Dit zie ik als mijn missie.” (Foto:  Fred de Krom Fotografie)