‘Het is fijn om te zien hoe andere ondernemers omgaan met bepaalde kwesties’

“Ik ben Diny Boogerd (56) uit Oss. Met mijn bedrijf help ik vooral zzp’ers en kleine mkb’ers met hun teksten.

Al op de basisschool ontdekte ik hoe leuk het is om met taal bezig te zijn. Ik vond het geweldig om werkstukken te maken. Later, toen ik bij de gemeente werkte, vroeg een collega om mijn hulp. Haar dochter is geen taalkind. Ze worstelde met haar scriptie. Dat was voor mij een kans om erachter te komen of het werkelijk zo leuk is om de hele dag met taal bezig te zijn. Schaven aan een tekst kost echt veel tijd – zeker als je pietje-precies bent, zoals ik. Maar het geeft enorm veel voldoening en mensen die een hekel hebben aan taal of Nederlands gewoon hartstikke moeilijk vinden, zijn je ontzettend dankbaar. Na het controleren van die scriptie wist ik dat ik hiermee verder wilde.

Ik doe dit werk nu sinds 2012. Veel mensen stoeien met teksten. Zowel ambtenaren als ondernemers. Het belang van goede teksten is voor mij zonneklaar. Als je als gemeente inwoners informeert met een onduidelijke brief, krijg je er vroeg of laat vragen over. Dat gaat je extra werk kosten. En als ondernemer kun je nog zo’n goed product hebben, als je offerte barst van de taalfouten, is de kans groot dat de klant afhaakt. Dat is jammer en onnodig. Zelfs een spatie kan een wezenlijk verschil maken. Dat vertelde ik onlangs op een Open Coffee in Beuningen, waar ik de aanwezigen liet zien hoe het gezegde The pen is migthier than the sword een andere betekenis kreeg door het wegvallen van een spatie bij een tatoeage.

Ik voel me hier heel welkom. Je wordt namelijk direct opgenomen in de groep.

Opgenomen in de groep
Ik ben niet gecoacht door Starters Succes, maar heb wel veel geleerd op verschillende bijeenkomsten. Ik voel me hier heel welkom. Je wordt namelijk direct opgenomen in de groep. Het is fijn om te zien hoe andere ondernemers omgaan met bepaalde dingen, zoals de kwetsbaarheid van het ondernemerschap of het onderhouden van klantcontact. Bel je klant af en toe eens op om te vragen hoe het met hem of haar is, leerde ik van een van de aanwezigen. Zulke gesprekken zetten je aan het denken, want misschien ben je wel te gericht op het uitbreiden van je klantenkring en vergeet je bestaande contacten te onderhouden. Het mooie aan zo’n initiatief als het kennisontbijt is dat de onderwerpen gedragen worden door de aanwezigen. Je kunt gewoon iets inbrengen waar je zelf mee zit. Zo komen alle belangrijke onderwerpen op het gebied van ondernemen aan bod. Voor starters uit de regio is dat heel waardevol.

Inmiddels doe ik acht jaar mijn ding voor een grotendeels vaste kring van opdrachtgevers. Wat ik in die periode heb geleerd, is vol te houden wanneer het even tegenzit. Doe niet te moeilijk als de opdrachtenstroom even stilvalt. Misschien gaat er soms een deur dicht, maar er gaan ook geregeld nieuwe deuren open. Dat vertrouwen heb je op den duur. Ook besefte ik dat je vooral datgene moet doen waar je hart ligt en waar je energie van krijgt. Als het energie vreet, kun je het beter uitbesteden. Iets wat ik heb gedaan met mijn belastingzaken.”