‘Geen trucjes, maar hulp die aansluit bij de persoon’

“Ik ben Jeanette de Kruijk (63) uit Oss. Met Vlindermama ondersteun ik moeders die ooit in de zwangerschap of in de jaren erna een kind of kinderen verloren.

Toen ik zo’n twee jaar geleden een evenement in de voormalige Pauluskerk – tegenwoordig @Paulus – bezocht, wees iemand me op het bestaan van Starters Succes. Ik liep rond met de gedachte om mijn eigen bedrijf op te zetten, maar had nog niet veel kennis opgedaan op het gebied van ondernemen. Hoe kom je aan je klanten? Aan welke eisen moet mijn administratie voldoen? Wie is mijn doelgroep? Op deze vragen zocht ik een antwoord.

Bij Starters Succes kreeg ik hulp van coaches Jasper van Wordragen en Paul van Workum. Daarnaast heb ik veel gehad aan de bedrijfsbezoeken en de ontbijtsessies met andere ondernemers. Zo bezochten we bijvoorbeeld Looman Salades, waar we van de eigenaar salades mochten proeven. Zijn drive voor zijn product werkt zó aanstekelijk. Je krijgt zelf zin om werk te verzetten. Iets willen doen met je passie, is precies wat mij ook drijft in mijn ondernemerschap. Als je ermee bezig bent, ervaar je: dít is waartoe ik op aarde ben.

Mijn dochter Fleurtje werd in 1997 doodgeboren. Ik voelde me verdrietig en kwetsbaar, ging door een periode van rouw. Inmiddels is de pijn verzacht. Ik ben anders gaan denken over de dood: niet perse als iets negatiefs, maar als iets wat kan bevrijden. Vandaar de afbeeldingen op mijn website van een moeder en een geknakte krokus – als symbool voor het prille verlies – én die van de vlinder, als symbool voor Fleurtje en bevrijding.

Bij het doen van acquisitie voelde ik vaak een drempel. Ik laat mijn klanten nu de waarde van mijn dienst bepalen, in plaats van dat ik zelf een zakelijke offerte schrijf.

Doelgroep afbakenen
Nu help ik andere moeders met het verzachten van de pijn. Openlijk praten over je gevoelens – die je mág voelen – helpt. Lukt het je niet om die gevoelens te ervaren, dan pas ik EMDR toe. Ik ervaar de steun van Fleurtje in alles wat ik doe. De hulp die ik aanbied, heb ik samen met Jasper uitgekristalliseerd. Aanvankelijk wilde ik met mijn doelgroep gesprekken gaan voeren over het overwerp ‘dood en verlies’. Jasper hielp me mijn doelgroep verder af te baken, want iedereen willen helpen die met dit thema te maken heeft gehad, is een te brede opgave.

Ook heb ik met hem nagedacht over de insteek van de gesprekken met mijn klanten. Wat behelst de voorbereiding? En wat neem je mee uit de conversaties? Zo houd ik nu bijvoorbeeld een kalender bij met daarop de namen van kinderen en hun overlijdensdatum. De moeders ontvangen een kleinigheidje op die dag.

Minder spanning bij het doen van sales
De huidige coronaperiode maakt het doen van sales er niet makkelijker op. Dit onderwerp heb ik aangesneden in gesprek met Paul van Workum. Hij liet me nadenken over wat ik te bieden heb, de pijnpunten waar de klant mee zit en het vinden van klanten in deze tijd. Bij het doen van acquisitie voelde ik vaak een drempel. Ik laat mijn klanten nu de waarde van mijn dienst bepalen, in plaats van dat ik zelf een zakelijke offerte schrijf. Voor mij werkt dit. Het haalt de spanning eraf. En hierin schuilt meteen de kracht van de ondersteuning van Starters Succes. De coaches passen geen trucjes toe, maar kijken goed naar welke hulp daadwerkelijk aansluit bij de persoon.

Wat ik inmiddels bereikt heb, is dat ik weet dat ik iets te brengen heb op deze aardbol. Het gaat me niet om aantallen. Als ik één persoon verder kan helpen, ben ik al blij. En dat is al gelukt! Inmiddels heb ik met veel moeders gesprekken. Ook doen ze aan workshops mee of komen ze naar evenementen. Bovendien heb ik behoorlijk wat nieuwe mensen, onder hen veel ondernemers, ontmoet. Het blijft waardevol om ervaringen met hen te delen.”