Doordachte start dankzij toetsing bedrijfsplan

“Ik ben Mark Heesbeen (39) uit Oss. Met buro been help ik ondernemers met het vormgeven van hun ambities. Voor hen bouw ik websites en verzorg ik het grafisch ontwerp. Het gaat indien gewenst om een totaalpakket: logo, huisstijl, website, brochure. Zo betreedt mijn doelgroep de markt met een eenduidige boodschap.

Er zijn tegenwoordig veel kanalen beschikbaar om jouw boodschap de wereld in te slingeren, zowel online als offline. Als je jouw bedrijf niet steeds op dezelfde manier presenteert, dreigt het risico dat je verhaal versnipperd raakt. Onduidelijke communicatie is killing voor je bedrijf, want mensen snappen dan niet waar je voor staat. Je laat zo kansen liggen.

Vandaar dat je juist nu een sterke identiteit, een ‘handtekening’, nodig hebt. Door het totaalpakket dat ik bied, kunnen we die eenduidige boodschap bewaken. Een website is bij mij nooit een doel op zich. De doelen van de klant zijn leidend, maar ik denk wel kritisch mee.

Veranderen
Ik heb mijn hele leven al een sterke eigen mening. En een goed gevoel voor verandering. Dan zag ik dat de bedrijfsvoering ergens beter kon: dat ieder zijn werk deed, maar dat er geen sprake was van een ‘wij’. Het product leed onder dit polderen, onder zo’n onwerkbare middenweg. Dat wil ik dan veranderen. Hier begint het ondernemerschap.

Maar de belangrijkste drijfveer om te ondernemen is voor mij toch wel plezier hebben in het leven. Daarbij zoek ik naar een balans tussen werk en privé, waarbij er ook ruimte is voor de muzikant in mij. Het ondernemerschap is de manier om alles te combineren – mét behoud van plezier, ook op het werk. Is de klant blij, dan ben ik blij. Zo simpel is het.

De vragen van Jasper zorgden voor een afbakening en toetsing van mijn bedrijfsplan

Rooskleurige omzetberekening
Aanvankelijk wilde ik het bedrijf samen met een goede vriend opzetten. Ik had twee vragen. Is het verstandig om de onderneming samen op te bouwen? En: is het bedrijfsplan levensvatbaar? Toen we samen met coach Jasper van Wordragen een ondernemersscan invulden, bleek dat onze ambities te ver uiteen liggen. We voelden een andere urgentie. Hij heeft in aanvulling op dit avontuur een vaste baan. Dan sta je er anders in. We besloten deze samenwerking niet aan te gaan. Een goede vriendschap wil je niet op het spel zetten.

De volgende horde was het bedrijfsplan. Op basis van mijn eerdere werkervaring weet ik: de vijver in Oss is behoorlijk groot. De meesten zoeken een totaalpakket, willen gewoon hun bedrijf in de markt zetten. Dat sluit aan bij wat ik te bieden heb. Maar met een product dat past bij de marktbehoefte was ik er nog niet.

De vragen van Jasper zorgden voor een afbakening en toetsing van mijn bedrijfsplan. Dat was nodig: ik had mijn eigen omzetberekening behoorlijk rooskleurig ingeschat. Ook moest ik snijden in mijn aanbod. Niet én strateeg én de persoon willen zijn die alle content plaatst. Want ook al werkt mijn enthousiasme aanstekelijk, als mijn boodschap te lang is, komt die niet aan bij de klant. Kiezen dus. Je kunt hoofdzakelijk bij mij terecht voor een website en vormgeving. Op deze manier hielp Jasper mij stil te staan bij wat hij “de achterkant van het bedrijf” noemt, om zo een doordachte start te kunnen maken.

Ik heb inmiddels een kwartaal plezier beleefd aan het ondernemen. Leuk werk gedaan voor leuke mensen. Dat ga ik gewoon zo doorzetten.”