‘Als je alles verkoopt, verkoop je niks’

“Wij zijn Loes Kappen (26) uit Nuland en Olivier Forma (26) uit Amersfoort. We staan aan het roer van Restaurant Clemens in Oss, een informele ontmoetingsplek waar gasten terechtkunnen voor lunch, diner en een borrel. Maar ook voor feesten en partijen.”

Toen hij nog bij AccorHotels werkte, werd Olivier betrokken bij het opzetten van een nieuw restaurant. Dat wilde hij nog weleens meemaken, maar dan als zelfstandig ondernemer. Werken aan je eigen succes, direct je plannen uitvoeren: dat sprak hem aan. Loes, die Olivier leerde kennen op de Hoge Hotelschool, was ook voor dit idee te porren. Ze werkte destijds op de HR-afdeling in de horeca en opereerde dus op de achtergrond. Ze kwam erachter dat ze vooral het directe contact met de klant erg leuk vindt.

“We gingen op zoek naar een plek waar we onze nieuwe ideeën uit konden voeren. In Heesch viel een locatie af: we konden direct aan de slag, maar doorgroeimogelijkheden waren er niet. Bij restaurant ’t Putje was dat andersom: meerdere zalen, veel opties én veel werk te verrichten. Deze plek heeft een informele uitstraling. Hier vonden we de balans tussen toegankelijkheid en kwaliteit die we zochten. Deze combinatie is ook waar de markt in Oss om vraagt: een positie tussen het hoog- en laagsegment in.

Omdat we oorspronkelijk niet uit Oss komen, wilden we ons netwerk opbouwen, onze ideeën toetsen en nieuwe kennis opdoen. We laten graag ergens onze gezichten zien. Onderdeel zijn van een gemeenschap vinden we belangrijk. Zo zijn we beland bij Starters Succes en triple O. Bij Starters Succes kregen we hulp van coaches Frenk Sprangers en Bennie van Zandvoort.

Omdat we oorspronkelijk niet uit Oss komen, wilden we ons netwerk opbouwen, onze ideeën toetsen en nieuwe kennis opdoen

Moeilijke keuzes
Bennie hield ons een spiegel voor: ‘Dit is jullie plan. Houden jullie je daar nog wel aan?’ Die kritische blik kwam goed van pas. Je komt als ondernemer soms voor moeilijke keuzes te staan: de klant begint over het tarief van de concurrent. Betekent dit dat de prijzen in onze offertes te hoog zijn? Je staat ergens voor. Daar horen een prijs en een aanpak bij, leerde Bennie ons. Als je teveel meegaat met de klant, lever je misschien iets waar je niet achter staat. Als je alles verkoopt, verkoop je niks, zei hij.

Wat marketing en communicatie betreft, heeft Frenk Sprangers ons gerustgesteld. We twijfelden over onze bedrijfsnaam. De naam ‘’t Putje’ brengt een historie met zich mee. Aan die geschiedenis willen we recht doen. Tegelijkertijd wilden we toch iets nieuws. We werkten destijds al samen met een ander bureau, maar het sparren met Frenk, die over deze kwestie zijn duidelijke opvattingen gaf, gaf ons extra houvast. Ook hielp hij bij het in kaart brengen van wie de gasten van ’t Putje zijn.

Nu is het alweer een jaar geleden dat we zijn gestart. We hebben veel geleerd – alleen al van de verbouwing van het restaurant: een strakke planning aanhouden en met eigen handen meehelpen. We hebben ons bovendien van meet af aan sterk gemaakt voor een goed team, een team dat heel even met lege handen stond toen het rustig was. Dat was erg spannend. Gelukkig zien we nu continuïteit. Wandelaars en fietsers druppelen binnen en online marketing werpt zijn vruchten af.”